Close Menu
Slide 1
Slide 2
Slide 3
Slide 4
Slide 5
Slide 6
Slide 7
Slide 8
Slide 9
Slide 10
Slide 11
Terug naar overzicht

Heineken terrein

Gebouwen en groen gaan uitstekend samen, toont Heineken aan in Zoeterwoude. De beroemde bierbrouwer heeft maar liefst een derde deel van de locatie natuurvriendelijk in beheer. Tot grote tevredenheid van de stakeholders.

“Als je mensen vraagt waar ze het liefste zijn, zeggen ze bijna allemaal: ‘In de natuur, met mijn familie’. Toch blijft in ons land het beton oprukken ten koste van het groen. Als we niet samen organiseren dat de natuur terugkomt, raken we het kwijt.” Jan Kempers (59) maakt zich oprecht zorgen over de kwaliteit van onze leefomgeving. Gelukkig is hij niet de enige. Ook zijn werkgever ambieert een Nederland waarin economie en natuur elkaar versterken. Heineken Nederland Supply, waar Jan werkzaam is als programmamanager Duurzame Ontwikkeling, draagt op diverse manieren een steentje bij.

34 hectare groen

“Mijn taak is de transitie van onze ketens naar duurzame ketens”, gaat Jan verder. “Als onderneming streven we naar klimaatneutrale brouwerijen in klimaatneutrale ketens. Heineken gaat efficiënt en zorgvuldig om met water. Schoon drinkwater wordt immers ook steeds schaarser in de wereld. Daarnaast willen we de natuur versterken. Dat vind ik persoonlijk een belangrijke missie en hier krijg ik ook de ruimte voor binnen de organisatie.”

Verbeter de wereld, begin bij jezelf, moet Heineken hebben gedacht. Het terrein in Zoeterwoude, waarop de grootste brouwerij van Europa is gevestigd, bestaat voor een derde deel uit groen: maar liefst 34 hectare. “Veel groen is geïntegreerd met de gebouwen”, legt Jan uit. “Maar we hebben ook een aantal weilanden, die kunnen worden bestemd als mogelijke uitbreiding van de brouwerij. Dat is natuurlijk afhankelijk van de economische ontwikkelingen, de vraag naar onze producten. Voor de weilanden hadden we aanvankelijk een plan om een soort zuiveringsmoeras te maken, met een wandelgebied. Hier zouden we dan ons afvalwater verder zuiveren. Maar dat moeras bleek helaas niet haalbaar, dus bestuderen we nu andere scenario’s.” Mocht nieuwe bedrijfsruimte nodig zijn, kunnen de bouwers direct aan de slag. Voor een groot deel van het terrein is ontheffing Tijdelijke Natuur verkregen. Dit is een tijdelijke ontheffing op de flora- en faunawet. Als er in die tijd  een beschermde soorten zijn bijgekomen, dan zijn die geen obstakel om te bouwen.

Nieuwe flora en fauna

Het Heineken-terrein in Zoeterwoude heeft de historie mee. “In de jaren 70 is het ontworpen als parklandschap met hierin de gebouwen”, aldus Jan. “Groen was er altijd. Maar we wilden méér. De vegetatie was vrij eentonig en de natuurwaarde beperkt. Denk aan de teruglopende bijenstand, de insecten. Op advies van Robbert Snep van instituut Alterra, die is gepromoveerd op natuur op bedrijfsterreinen, kozen we voor een dynamische oplossing: bloemen! Die zijn mooi, komen snel in bloei en we creëerden daarmee een prachtig bijenlandschap. En uitbreiding van gebouwruimte of installaties is te allen tijde mogelijk, we zijn tenslotte primair een brouwerij. Als er bijvoorbeeld pijpleidingen door het natuurterrein moeten, graven we een sleuf en leggen we de leidingen. Daarna dekken we deze netjes af en zaaien weer bloemen in. Heel eenvoudig.”

Hiermee ontstond nieuwe flora en fauna. “Er zijn ijsvogels en ook veel meer roofvogels”, zegt Jan. “Op de gekste plekken duiken orchideeën op en in het voorjaar hebben we knalgele dotterbloemen. En ongetwijfeld zijn er nog legio kleine plantjes en beestjes, die zich verborgen houden.”

Reputatie

Het kostte Jan wat overtuigingskracht toen hij zeven jaar geleden de plannen aan de bedrijfsleiding voorlegde. Maar het nieuwe terrein is een succes. “Ik heb zóveel waardering gehad van collega’s”, zegt hij trots. “En ook de andere stakeholders zijn positief: bezoekers, klanten, omwonenden en niet te vergeten de media. We kregen heel veel mooie aandacht, ik denk dat onze reputatie nog een stukje beter is geworden. Maar dat is niet de voornaamste reden van ons natuurbeleid. Heineken heeft het besef dat, als je een technisch project ontwikkelt, het veel leuker wordt met een stukje natuur erbij. En weet je, het kost vaak nog minder dan regulier terreinonderhoud. Een win-win-situatie.”

En het stemt Jan zelf ook tevreden: “Nogmaals, natuur is belangrijk voor een gezonde leefomgeving. Waar we werken en wonen, waar onze kinderen spelen. Daarom zou ik tegen andere terreineigenaren willen zeggen: ‘Geef de natuur een kans en waar mogelijk, help een handje. Daar hoef je geen multinational voor te zijn, ook voor kleinere bedrijven is het goedkoop en gemakkelijk. Schaam je niet om aandacht te vragen voor bloemen en bijen en vlinders.’ Want je kunt er wel lacherig over doen, maar als we niks doen verdwijnen ze uit onze samenleving. Geen fijne gedachte, toch?! En weet je, het is gewoon heel léuk om wat natuur te creëren of vanzelf te laten ontstaan.”

Mocht u meer willen weten, dan kunt u een mail sturen aan Susanne Kuijpers (Natuur en Milieufederatie Zuid-Holland)

  • Terrein:
    Heineken terrein (Zoeterwoude)
  • Oppervlakte:
    59 hectare
  • Status:
    Lopend project
een project wordt veel leuker met een stukje natuur erbij